tisdag 23 april 2013

Syhelg i Källby

Nu är den över, helgen som jag sett sååå fram emot.

Vi träffades på fredagen i pastoratsgården i Källby där Lisa LG Sömnad  ställt upp bord och lagt fram sina fina tyger och sybehör, fixat med fika och mat till helgen så vi hade bara att sätta oss och sy. Det blev 11 likasinnade och sytokiga tjejer som sammanstrålade under eftermiddagen.


Sömnaden pågick till c:a 22.30 på kvällarna och började runt 09.00. Det är helt underbart att sitta tillsammans och bli inspirerad av de andras sömnad och lära sig nya tips och trix. Några bodde i en stor stuga och några (vi) bodde på ett vandrarhem.

Rekommenderar Kollängens Vandrarhem som har fräscha rum i gammal stil och et trevligt värdpar.
  
Vi sydde allt från barnkläder, underkläder, byxor, toppar till en herrskjorta och en jacka.

Det blev många härliga skratt och dråpliga historier hur man misslyckats med någon sömnad och även allvarliga samtal om livet och dess gåtor. Syhelgen är den bästa hälsokur om man är stressad eller har bekymmer.

Som jag tidigare har skrivit så hade jag förberett med att klippa ut några plaggdelar, därför kunde jag sätta mig och sy direkt. Annars har jag lite lång startsträcka när jag ska sy och behöver fundera lite på vad jag ska välja för tyg och modell (sparade lite tid där).


Här har jag sytt en tunika av ett gammalt beprövat Burda-mönster och ett stickat tyg från Ohlssons tyger.

 

 Ärmarnas muddar har jag gjort ganska långa för att de ska veckas/rynkas över handleden.



En kofta av Ottobremönster nr 05 2009, för övrigt ett nummer med många fina plagg. Tyget är ett tunt och ganska fast joggingtyg som jag köpte i Las Palmas. Jag tvättade tyget innan det klipptes och det höll formen bra. Det ska vara stora tryckknappar som knäppning vilka inte är på plats ännu,


Här syns att jag kantstickat med svart tråd vilket jag tycker passar fint på det här plagget.


Det blev även ett par långbyxor i ett lätt stretchmaterial i ett mönster från Burda nr 13 2012. Det är en enkel modell med resår i midjan. Jag "piffade" till sidsömmen på ena sidan med en mönstersöm. Enligt mönstret skulle det vara väldigt smala ben med en dragkedja nertill på benen, men jag gjorde de lite vidare i stället och uteslöt blixtlåset.




Här ett par boxertrosor till en liten släkting av Lisas barnmönster och ett tyg som jag hittade i en liten tygaffär i Lysekil.


Ett stickat ylletyg som legat i mina gömmor i flera år men inte riktigt har räckt till när jag kollat modeller tidigare, kom till användning till slut. Mönstret är en förkortad klänning från Allt om handarbete nr 01 2013.


Jag har för avsikt att göra några applikationer på framstycket och testar lite med kamerans hjälp, vi får se hur det blir. Återkommer senare. 

Min syster och jag tog en extranatt på vandrarhemmet för att vara riktigt utvilade när vi åkte hem och det var riktigt skönt. Förra gången måste jag hem och jobba på måndagen och då var det inte kul att bila så långt efter en intensiv helg.

Vi tog en promenad runt vandrarhemmet på söndagskvällen för att smälta alla intryck och varva ner. De blev tidig sänggång och en härlig natt med obruten sömn.










1 kommentar:

  1. Det låter som ni hade en härlig helg hos Lisa. Jag hade tänkt titta in en stund på söndag men tiden räckte inte riktigt till för det. Jag hoppas att jag hinner träffa er nästa gång ni kommer annars ses vi väl på mässan i höst. Kram Malin

    SvaraRadera