måndag 8 april 2013

25 år och choklad

Jag har blivit inbjuden till fest i Stockholm på onsdag då jag ska få min ”guldklocka” efter 25 års trogen tjänst Egentligen har det redan blivit 26 år, men företagets policy är att man ska vara anställd den sista dec samma år som man varit anställd i 25 år för att få klockan (alt. glasskål eller ett smycke). Hur som helst så vill jag gärna ha något nytt och snyggt på mig.

Efter lite tänk hit och dit så hittade jag, med hjälp av min syster några fina tyger bl.a. på Olsons tyger, som skulle passa bra. En härlig (mörk 70%) chokladfärgad viskostrikå som blev en rak ärmlös klänning med slitsar i sidorna, och en grov mjölkchokladfärgad spets som blev en långärmad överdel med något längre bakdel.
Nu hade jag inte något mönster, men jag tog någon del här och någon del där och improviserade för resten.
Klänningen var lätt att sy när jag sytt en likande för några år sedan.



Överdelen var lite värre tyckte jag. Jag hittade inte något bra mönster, trots alla mönstertidningar från åratal tillbaka. Det blev ett skjortmönster till slut som jag modifierade och sydde först ett provplagg av ett gammalt lakan.
Spetsen var grov och det var svårt att få till en snygg söm, men efter ett antal prov så blev det en overlockliknande söm som jag sedan sydde ner med en raksöm från rätsidan för att sedan klippa rent. Jag valde att ha ganska bred sömsmån eftersom tyget var ganska håligt. Både lättare då att sy och att klippa rent efter.


Halsringningen kantade jag med stadkanten från spetsen som funkade riktigt bra.
 
Eget beröm luktar illa sa man när jag var barn. Men jag är faktiskt ganska nöjd med resultatet och tror att jag kommer att känna mig fin på festen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar