onsdag 8 januari 2014

Nya byxor

I höstas köpte jag ett jeanstyg som blev liggandes i en låda fram till nu. Jag har äntligen bestämt vilken modell det skulle bli. "Duktig" som jag är så tvättade jag tyget först för att slippa en ev. krympning på det färdiga plagget (ingen garanti, vet jag av erfarenhet men ändå). När jag hängde tyget så upptäckte jag att all text i mönstret var spegelvänd!? Skulle det vara så eller? Nå nu är det ju så och jag har bestämt mig för att det skulle vara så.


Det var inte helt lätt att få till mönserpassningen, egentligen skitsvårt. Jag vände och vred på mönstren ett antal gånger, och beslöt mig för att klippa ut ett stycke i taget i stället för att klippa ut i dubbelt tyg som bruklig är. Det gick inte att få perfekt utan jag fick bestämma mig för när det var som bäst.


Här en detaljbild på det hopplösa (men ganska snygga) mönstret.

Här är de färdiga byxorna och jag måste säga att jag är nöjd med mönsterpassningen, särskilt sidfickorna som nästan inte syns. Ett något modifierat mönster från Burda nr 13 2012 är det som jag använt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar