onsdag 2 oktober 2013

Syläger

I helgen har jag varit på "syläger" i Källby. Lisa LG Sömnad har hållit i det hela och allt har fungerat bra, vi har fått mat och fika och massor av inspiration. Vi har i stort sett sytt all vaken tid från fredag kl. 15 till söndag kl. 18.


Här står symaskiner i massor och väntar på att vi har fikat klart.


En av deltagarna (min kära syster) hade bakat dessa passande knappkakor. Både goda och fina att titta på.

Jag förberedde lite tillklippning redan några dagar innan lägret.


Här har jag klippt ut mönster på en klänning från Burda 10/2010. Tyget är ett ganska tunt linnetyg i pastellrosa. Det var många delar med knappslåar, infällningar, fickor och ok. Svårt att se vilket som är aviga och räta, eller om det inte är någon skillnad, jag törs inte chansa. Det kan synas skillnad när plagget är klart och det vill jag helst slippa vara med om. Avigan markerade jag med krita och trådar.


Här är klänningen klar. Den har fickor i sidsömmen och olikfärgade knappar i fram och i manschetterna som en kul detalj.


En lite hälla i oket bak.


Jag har även sytt dit en liten uggla i fickkanten. Ugglan kommer från ett band med ugglor på rad.


Det blev en vit BH också. Jag har sytt den i dubbelt tyg, där jag vridit fodret ett halvt varv för att få rätt fasthet. Resåren runt om är mörkrosa och sticker fram någon millimeter som en fin effekt. Jag ska även sy dit en liten rosett i fram med samma färg som resåren. Mönster Kwiksew nr 3594.

Jag hann också klippa till och börja sy ett par trosor och en BH till. (kommer senare på bloggen)

Vi, min kära syster och jag, åker till Källby på syläger två gånger om året, vilket är tillfällen vi verkligen ser fram emot veckor i förväg.


1 kommentar:

  1. Riktigt snyggt med olika färg på knapparna. Tunika blev så fin och välarbetat med fina detaljer men som sagt var knapparna lyfte den ändå mer
    Kommer säkert bli en favorit kan jag tro,ett plagg dom fungerar vid många tillfällen
    Kram Lisa

    SvaraRadera